Enbiya 3
Lahiyeten gulubühüm ve eserrun necvellezine zalemü
Dalmışken’eğlenceye kalpleri’onların ve fısıldaştılar gizlice’kimseler zulumeden
Hel haza, illa beşerum misliküm
Değilmi bu, sırf birBeşer biz’gibi.
Efe te’ tünes sihra ve entüm tübsirune .
Musunuz-gidiyor sihre ve siz gördüğünüzhalde.
Enbiya 34
Ve ma ceğelna li beşerim min gablikel hulde.
Ve yapmadık için bir’beşer sen’den’önce ebedilik.
Efe’ im mitte fehümül halidüne.
Şimdi ölürsen onlar ebedimi.[kalır]
Enam 92.
Ve haza kitabün enzelnahü mübaraküm müsaddigullezi
Ve bu bir'kitab indirdiğimiz bereketliğin onaylayıcı,
beyne yedeyyi ve li tünzira ümmel gura ve men havleha.
Bulunan kendindenÖnce ve uyarmanİçin anası gura’nın ve kimseleri çevresindeOnun.
Vellezine yü’minune bil ahıreti yü’minune bihi ve hüm ğela salatihim yuhafizune.
veKimseler inananlar ahiretİle inanırlar onda ve onlar Salatlarını Korurlar. / Üzerine Muhafızlık Ederler.
Salatın malzeme işlemek olduğu herhaliyle ortadadır. Olay şekil aramak değidir. Nitelik aramaktır. Salatihim yuhafizune şekil korumak olsaydı, binek üzerinde olanı nasıl korunabilir halde olur ki… alınteri dökülen salatın, işlenmekte olunan işin şekliyle, mecusi namazının kalıp şekli-şemaliyle ilgisi yoktur. Bir Taksi şöfürü, işinin başında mesai’si salat’dır. Çekip arabayı bir yana, mecusi namazının şekli-şemaline zaman ayırması haybedendir. İbadet'te değildir çünkü ibadet’te hizmet kapsamı vardır, topluma yönelik kullanışı da var..
Zümer 64. ayetinde beyan olunur ki,
Gul efe Ğayrallahi te’mürunni eğbüdü eyyühel cahilune.
De berisineMi’Allh’ın, emrediyorsunuz ibadeti ey cahiller.
Zümer 65.
Ve legad ühıye ileyke ve ilellezine min gablike.
Ve kessin vahy’edildi sana ve kimselere, öncesinden'senin.
Lein eşrakte le yahbedanne ğemelüke ve le tekünenne minel hasiriyne.
Eğer ortak’edersen elbet boşa’gidecektir amelin ve de olacaksın lardan
Zümer 66.
Belillahe feğbüd ve küm mineş şakiriyne.
bilakisAllh’a kulluk’et ve ol lerden<şükreden.
Madde ancak bilim sahasında dayanak edinilir, ve bu dayanak salat kapsamında malzeme işlemek ile zekat ve şükretmenin neticesi kazanılmış olunur. Maddeyi Allah’a aracı vesilesi yapan insani karakter, bilime zaman ayırıp cahilliğini yok etmeye mesai harcamış olsa, müşrik tanımdan uzaklaşır. Çünkü salat fenalıklardan alıkoyar ve maddenin insan ile olan ilişkisine, gerçek dışı vasıf yüklenmesine de engel oluşturur. Salat bu görevi, insana bilinç ve tecrübe kazandırmasıyla yapar.
Lukman 21
Ve iza gıyle lehümüt tebiğü ma enzelellahü,
Ve denildiğinde onlara tabi’olun Allh’ın’indirdiğine,
galü bel. nettebiğü ma vecedna ğeleyhi aba’ena
derler hayır.tabi’olacağız şeylere, bulduğumuz üzerinde atalarımızı
e’ve lev kaneş şaydanü yedğühüm ila ğezabisseğiri.
Öylemi ya olduysa şeytan çağırmış’onları, azabına’yakıcı’ateşin.
..bevve'na li ibrahime / hazırlatmıştık ibrahim için, mekanel beyti / bir'mevki beytin.. hac 26 ayetinin devamında olan dahhir beyti temiz'tutun evimi/beyt'in temizi.liddaifine tavaf'edenlere olmaz, bir'kesime olur.
Rad 19.
Efemen yeğlemü ennema ünzile ileyke mir rabbikel haggu kemen hüve eğma.
Mi’ kimse bilen, indirilenin sana rabbin’den gerçekliğini, gibimidir o kör’olan.
İnnema yetezekkeru ülül elbabi.
Çünkü düşünüp’hatırlar sahibi akılözü.
Rad 20.
Ellezine yüfüne bi ğendillahi ve la yengudünel misaga.
O’kimseler ederler ile ahidleri ve de bozmazlar sözleşmeyi / antlaşmayı.
Rad 21.
Vellezine yesılüne ma emerallahü bihi ey yüsale ve yahşevne rabbehüm.
Ve’kimseler gözetirler şeyRi emrettiğiAllh’ın onunla gözetilmesini ve saygılıdırlar rablerine
ve yehafüne sü’ el hısabi
ve korkarlar kötüsünden hesabın.
Rad 22.
Vellezine seberub tiĞa’ e vechi rabbihim ve egamus salate
Ve’ kimseler sabreder isteyerek rızasını rablerinin ve işlerler salatı
ve enfegu mimma razegnahüm
ve başkasına’harcarlar şeyRden kazandıkları’rızıgdan [verdiğimiz’rızıgdan]
sirran ve ğelaniyeten ve yedraüne bil hasenetis seyyiete
gizli ve açık’olarak ve savarlar iyilik ile kötülüğü
üla'ike lehüm ğügbed dari.
İşte onlarr mutlu'son yurdun.
Egamus salat, işleyen salatı ifadesinden malzeme işlemek ve işlenen malzemeden enfag etmek / başkasına ‘da harcamak, razegnahüm / egamus salat ‘ın kazandırdığı rızıglar’dan tabiî ki. Başka neden olacak, tembelin veya çalışmayanın, kendisine harcayabilecek bir şeyi yok iken, neyi başkasına harcayabilir ki. Eğer salat’ı, mecusi n,,,ının kalıplaşmış ritüelleriyle anlatmak gayesinde olan kimse için, enfag ve rızıg kavramlarını nasıl bağdaştırdığını açıklaması gerekir. Tabi birde, atüz zekat kavramı var. zekatı’da salat ile bağdaşamayan konuma kimse düşüremez. Çünkü egamüs salat ve atüz zekat kelimeleri peşpeşe çok’ca gelir.
A.imran 23
E lem tera ilellezine ütü nasıybem minel kitabi yüdğevne ila kitabillahi
BakmazmısınKimselere verilen bir'nasip kitaptan çağırırlar Allahın'kitabına
li yahküme beynehüm
hakem'olması'için aralarında
sümme yetevella ferigum minhüm ve hüm müğridune.
sonra vazgeçerler kimisi onlardan ve onlar ayrılıkçıdırlar.
Mü'min 47. ..ve iz yetehaccüne fin nari / ve o'an tartışırlarken ateş te, şeklinde olması gerekirken ayet meali, diyanet vakfı çekişirlerken demiş, ynr öztürk bey de, çekişir dururlar şeklinde yorumlamıştır. Oysa işin gerçeği bellidir ve gerçeğin üzerini örtenlerde bellidir. hacc kelimesi her yerde tartışmak kalıbında'dır. Fakat hacc kelimesini çarpıtmayan kişi'de var tabi'ki, o demeyen kişi süleyman ateş'dir. kızdığım zamanlarda vardır kendisine, fakat en'iyi meal çevirendir. çünkü kendi görüşlerini, ayet mealinden ayırmasını bilir. Şura 16. ayetinde ki, vellezine yühaccüne / ve'kimseler tartışmakta'olan, cümlesinin anlatım içeriğinde hacc ne ise, Mü'min 47 ayetinin içeriğinde olan hacc kelimesi'de aynıdır. fakat kişilerin farklı yorumlamaları sorumsuzluk örneği değildir, bir gerçeği örtmek olduğu bellidir.
Muhammed 38.
Ha entüm ha üla'i tüdğevne li tünfigu fi sebilillahi.
İşte siz bu'sunuz dua’edilen infak’için Allah’yolunda
Fe minküm mey yebhalü ve mey yebhal fe innema yebhalü ğen nefsihi.
Sizden kimisi kıskanıyor ve kim kıskanırsa sadece kıskançlığı yapar kendine.
Vallahül Ğaniyyi ve entümül fugara'ü.
veAllah zengindir ve sizler fakirsiniz.
Ve in tetevellev yestebdil gavmen Ğayraküm sümme la yekünü emsalektüm.
Eğer tersineGiderseniz yerinizeGetirir birHalk sizdenBaşka sonrası olmazlar sizinGibisi.
Furkan 77.
Gul ma yeğbeü bi küm rabbi lev la Düğe'üküm
De neDeğerVersin siz ile rabbim, olmasa Duanız.
Fe gad kezzebtüm fe sevfe yekünü lizamen.
Gerçekten yalanlamıştınız sonuçta olacak gereğiYapılmış.
Dua bir davettir, çağırıştır. Sağlıklı İslam, sadece Gur'an ile yorumlanabilir, fakat kopya edilen bilgi ile Gur’an’ı anlamakta, yanlış anlamlar çıkartılıyor. başka bir yöntemi yok, bilgiyi öğrenmekten başka. Hacc kelimesi kasıtlı olarak farklı anlamlandırılıyor, protosto anlamına ve de çekişip durmak anlamına hiçbir'zaman gelmez.protesto iğtiraz’dır. Tıpkı dua’nın desteklemek ve de yardım’etmek anlamlarına gelmediği gibi, hacc anlamıyla örtüşmez. Yardım[yardımı] etmek fatiha 5. ayette ….ve iyyake nesteğiyn.
Bakara 259.
Ev kellezi merra ğela garyetiv ve hiye haviyetün ğela ğurüşiha .
Yahut o’kimse’gibi uğramıştı ıssız'köye ve............ alt’üst’olmuş.
Gale enna yuhyi hazihillahü beğde mevtiha. Fe emaatehüllahü miete ğemin.
Dedi nasıl driltecek bunu’Allah sonra ölümünden. Ölü bıraktı Allah yüz yıl
Sümme beğesehü. gale kem lebiste. Gale lebiste yevmen ev beğda yevmin.
Sonra geri döndürdü onu dedi nekadar kaldın dedi kaldım birgün veya dahaaz günden
Gale bel lebiste miete ğemin fenzur ilaa da ğemike ve şerabike lem yetesenneh.
Dedi hayır. Kaldın yüz yıl böylece bak yiyeceğine ve içeceğine bozulmamış.
Venzur ilaa hımarike ve li necğeleke ayetel lin nasi . venzur ilel ğizami.
Ve bak eşeğine böyle yaptık seni bir ispat insanR’için. Ve bak kemiklere
Keyfe nünsizüha sümme neksüha lahman.fe lemma tebeyyene
Nasıl yerleştiriyoruz sonra giydiriyoruz et.böylece sonra gerçek ortaya çıktı.
Lehü gale eğlemü ennellahe ğela külli şey’in gadiyr.
Ona dedi anlıyorum ki Allah tüm şey’e gadir’dir.
yiyeceği vardı [ğemike] içeceği de vardı [şerabike] ve sanırım çürüyen sadece eşeği olmuş [hımarike]. Aksi halde kendi kemiklerinin üzerine et giydirilmesine tanık olamazdı diye düşünüyorum. Diğer bir önemli nokta beğesehü geri'döndürdü onu….? Bu arada garia süresine’de bakmakta fayda var, haviye’nin ne olduğu konusunda.Garia
9- fe ümmühü haviyetün / böylece anası onun haviyedir.
10- ve ma edrake ma hiyeh / nedir bildiren sana ne olduğunu.
11-narun hamiyeh / bir ateştir kızışmış
42. Ve ühıyta bi semerihı fe asbeha yükallibü keffeyhi ala ma enfeka fıha ve hiye haviyetün ala uruşiha ve yekulü ya leytenı lem üşrik bi rabbı ehada
18/69/42 Derken (o inkârcı kişinin) ürünü yok edildi, çardakları üzerine yıkılmış durumda olan(bağ)ın karşısında ona harcadıklarına acıyarak ellerini uğuşturmağa başladı: "Âh nolaydı, ben Rabbime kimseyi ortak koşmamış olaydım!" diyordu
. 45. Fe keeyyim min karyetin ehleknaha ve hiye zalimetün fe hiye haviyetün ala uruşiha ve bi'rim müattaletiv ve kasrim meşıd
22/88/45 (Halkı) zulmederken helâk ettiğimiz nice kent vardırki duvarları (yıkılan) tavanlarının üstüne çökmüştür. Nice kullanılmaz olmuş kuyu ve nice (ıssız kalmış) sağlam köşk vardır!
Ayetlerde geçen haviyetün kelimesi yıkılma, çökme, harap olma,ıssız kalma anlamında kullanılmış.karia süresi 9.ayette geçen haviyeh kelimesi ise uçurum 11. ayette ise kızdırılmış ateş olduğunu görüyoruz.
9. Fe ümmühu havıyeh
101/30/9 Onun anası (bağrına atılacağı) hâviye(uçurum)dur.
10. Ve ma edrake mahiyeh.
101/30/10 Onun ne olduğunu sen nereden bileceksin?
11. Narun hamiyeh
101/30/11 Kızgın bir ateştir!
Yani Karia süresinde geçen havıyeh ile diğer sürelerde geçen haviyetün kelimesi aynı anlamı taşımıyor. Anlamları farklı bakara 259.ayetteki haviyetün kelimesini kızgın bir ateş olarak düşünemeyiz.
259. Ev kellezı merra ala karyetiv ve hiye haviyetün ala uruşiha* kale enna yuhyı hazihillahü ba'de mevtiha* fe ematehüllahü miete amin sümme beaseh* kale kem lebist* kale lebistü yevmen ev ba7oda yevm* kale bel lebiste miete amin fenzur ila taamike ve şerabike lem yetesenneh* venzur ila hımarike ve li nec'aleke ayetel lin nasi venzur ilel ızami keyfe nünşizüha sümme neksuha lahma* fe lemma tebeyyene lehu kale a'lemü ennellahe ala külli şey'in kadır
2/92/259 Yahut şu kimse gibisini (görmedin mi) ki, duvarları, çatıları üstüne yığılmış (alt üst olmuş) ıssız bir kasabaya uğramıştı; "Allâh, bunu böyle öldükten sonra nasıl diriltecek?" demişti. Allâh da kendisini yüz sene öldürüp sonra diriltti. "Ne kadar kaldın?" dedi. "Bir gün, ya da bir günün birâzı kadar kaldım" dedi. (Allâh) "Hayır, dedi, yüz yıl kaldın. Yiyecek ve içeceğine bak, bozulmamış. Eşeğine bak, seni insanlar için bir ibret kılalım diye (böyle yaptık). Kemiklere bak, nasıl onları birbiri üstüne koyuyor, sonra onlara et giydiriyoruz!" Bu işler ona açıkça belli olunca: "Allâh'ın herşeye kâdir olduğunu biliyorum." dedi(37).
Yusuf 50.
Ve galel melikü’tüni bihi felemma ca’ehür rasulü galerciğ ila rabbike
Ve dedi melik getirin onu bylc.sonra geldi’ona elçi dedi’dön rabbine
fes’elhü ma balün nisvetillati gaddağne eydiyehünne. İnne Rabbi bi keydiyehinne ğeliym.
Sor’ona neidi düşünceleri kadınların, doğrayan ellerini.Şüphsz Rabbim hilelerini’onların bilendir.
Yusuf 23.
Ve ravedethülleti hüve fi beytiha ğen nefsihi ve Ğallegatil ebvabe ve galet heyte leke.
Ve çelmeye’çalıştı’onu o beyt’inde nefsini’onun ve sıkıca’kapadı kapıları ve dedi haydi davransana/seninim.
Gale meğezellahi innehü rabbi ahsene mesvay.
Dedi korusunAllh şüphsz’o[kocan] rabbim, güzelKarşılıyor geçimimi.
İnnehü la yüflihuz zalimüne.
şüphsz erişemez’kurtuluşa zalimler.
Bakara 190.
Ve gatilü fi sebilillahillezine yü gatilüneküm ve la teğtedü.
Ve savaşın nda-AllhYolu KişiRe, savaşırRsize ve aşmayınHaddi.
İnnellahe la yühıbbül müğtedine.
ÇünküAllh sevmez saldırganRı.
Bakara 193.
Ve gatilühüm hatta la teküne fitnetüv ve yeküned dinü lillahi.
Ve savaşınOnRa değin-olmayıncaya 1fitne ve oluncaya din allha.
Fe inin tehev fe la ğüdvane illa ğelez zalimiyne.
Böylc vazgeşerRse artık yok düşmanlık hariç zalimRden.
Alak 1.
igra
anlat/okut.اقر (b-i, عن …e) yerleştirmek; (bşi, في …e) kurmak; (b.i) saptamak; (b.e
veya ب b.e) rıza göstermek.
(b-i veya ب bşi) onaylamak; شَرْعِيَّة meşru kılmak; (ل b-e, bşi veya ب bşi) ihsan etmek.
اقرا_ اَقْرَأَ
(b-e, bşi) okutmak +2 Alak 1 ayettinde bu vardır.
bi-smi rabbikellezi halaga
ismi ile rabbininKi yaratan
Alak 2.
halegal insane min ğelagın
yarattı insanı embriyo dan.
عَلِقَ a (عَلَق) asılı olmak; (…e) ب yapışmak; tutunmak; (ب yada في…den) kurtulamamak;
عُلُوق,عَلاَقَة (b-den) hoşlanmak; [muz. fiilden önce]…e,…yapmaya başlamak; [kadın] hamile olmak; hamile kalmak +4
Alak 3.
igra ve rabbükel ekramü
anlat ve rabbin cömert'tir
Alak 4.
Ellezi ğelleme bil galemi
Ki o öğretti kalem ile.
اَلَّذِي [Cogul] الَّذِينَ Türkçede yoktur, “…ki o” lu yapı ile karşılanabilir: marife isimlerin
bir cümle ile nitelenmesi gerektiğinde ya da sıfat cümlesinin isim görevi üstlenmesi halinde kullanılır.+1
قَلَمَ i (قَلْم) (bşi, tırnağı) kesmek; (ağacı) budamak; (kalemi) açmak;+3
http://dictionary.sakhr.com/idrisidic_2MM.asp?Lang=T-A&Sub=%de%e1%e3
Alak 5.
ğellemel insane ma lem yeğlem
öğretti insana şeyi bilmediklerini
Alak 6.
kella innel insane le yedĞa
yo'hayır aslında insan elbette azabilir
Alak 7.
Er raAhüsteĞna
Görmekle ihtiyaçsız kendisini. (kendisini yeterli görmekle azabilir)
Alak 8.
İnne ila rabbiker rücğa
Oysaki rabbine'dir dönüş
Alak 9.
E raEytellezi yenha
Baksana engelleyene
نهى (نهو ve نهي) u نَهَا; u (نَهْو) ve نَهَى a (نَهْي) (b-e, عن …yapmasını; b-e, عن bşi) yasaklamak; (b-i, عن …den) alıkoymak, (b-nin, عن …yapmasını) engellemek;
Alak 10.
ğabden iza salla
1kulu dığında-salla (salatla-dığında bir kulu)
Alak 11.
E raEyte in kane ğelel hüda.
Baksana olmuşsa likÜzre-rehber. (yol gösteren olmuşsa/olursa)
هدى هدى i (هدْي, هدًى, هداية) (b-e) yol göstermek; (b-e, bir yol üzerinde) rehberlik etmek; (b-i, الى …e) götürmek; (b-e, doğruyu) göstermek; _i (هداء ) (gelini, damada) götürmek; (bşi, ل, الى …e) getirmek;
http://dictionary.sakhr.com/idrisidic_2MM.asp?Lang=T-A&Sub=%e5%cf%ec
Alak 12.
Ev emera bit tegva
Veya işEttiriyorsa takva ile
Alak 13.
E raEyte in kezzebe ve tevella
.كذب_كَذَبَ i (كِذْب, كَذِب, كَِذْبَة) (b-e ya da على b-e)
yalan söylemek.+3
Baksana yalanlamışsa ve üstlenmişse.
http://dictionary.sakhr.com/idrisidic_2MM.asp?Lang=T-A&Sub=%df%d0%c8
http://dictionary.sakhr.com/idrisidic_2MM.asp?Lang=T-A&Sub=%ca%e6%e1%ec
تولى_تَوَّلَّى (bşi) üstlenmek; yönetimi ele almak; (…den) عن yüz
çevirmek; (bşe) الأَمْرَ teşebbüs etmek; +1
Alak 14.
E lem yeğlem bi ennellahe yera.
AnlamadıMı'Ki (ile)şüphszAllh Görüyor/Anlıyor.
عَلِمَ a (عِلْم ) (……i veya ب….i) bilmek; tanımak; (bşi yada ب bşi من…..den) öğrenmek;
anlamak; (bşi,من…..den) ayırtEtmek
http://dictionary.sakhr.com/idrisidic_2MM.asp?Lang=T-A&Sub=%ed%da%e1%e3
يرى görmek; anlamak; (اَنَّ …diği) görüşünde olmak; +1
Alak 15.
Kella leil lem yentehi le nesfeğem bin nasıyeti
YoHayır eğer vazgeçmezse elbette dinamitleriz alnından
kalburdan geçirmek نَسَفَ dinamitlemekنَسَفَ i (نَسْف) (bşi) toz
haline getirmek; [rüzgar] ortalığı tozutmak.(bşi) yerle bir etmek; (bşi) havaya uçurmak; +2
ناصية نَاصِيَة; [Cogul] نَوَاصٍ perçem; alın; köşebaşı.
Alak 16.
Nasıyetin kazibetin hadıetin
Alnından, yalancı kabahatli.
خطء _خِطْء; hata; kusur; kabahat; falso.+1
Alak 17.
Felyedğü nadiyeti
BöyleceÇağırsın konseyini.
ندو _نَدَا; u (نَدْو) (b-e) ندو seslenmek; (b-i) davet etmek;
(toplantıya)çağırmak.toplantı yapmak.+1
Alak 18.
Senedğü-zzebaniyeti
Yaslayacağız zebaniye
سَنَّدَ arkalamak yaslamak berkitmek dayamak himmetetmek, kol kanat
olmak, payandavurmak
زَبَانِي zebani+1
Alak 19.
Kella la tüdiğhü
yoHayır olmaTabiOna
Vescüd vagtarib.
VeSecdeEt veYakınlaş.(?)
10 Ocak 2009 Cumartesi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder