yenziğü (soyuntu şeklinde-soyarak)
ahrace (çıkardı)
bedet (açıldı-görünür oldu)
sev’atiküm (noksanlar-gereksinmeler)
çıkartma; ihraç, salgı, bulup çıkarma, eğitim,
sahneye koyma إِخْرَاج ihraç,çıkarma,yayımlama,sürgün.
Adem, kütlesiz yaşam formundan, kütle durumuna ihraç oldu. Peki melaik neyi bilememiş olabilirler’di. Adem’e sunulun bir eşya olamıyacağına göre, bence burada melaik,, kendilerinde olanı manalandıramadılar. Melaik’in faaliyette bulunduğu işlerin anlamı vardı, halende vardır. Fakat anlam teşkil eden ögeleri, kendilerince manalandıramadılar, anlam kazandıramadılar. Bu manalandırma'yı yapan adem oldu. Çünkü melaik'e eşya veya işaret gösterilmiş olamaz. Cisim ve sembol madde boyutlu'dur. demek ki melaik, kendi halleri'nin tasarrufunda değiller. Allah’ın, soru kalıbında verdiği istikamet özel bir durumu veya genel bir konumu içeriyor’da olabilir. Fakat burada soru'ya muhatap melaik’tir ve melaik kendi yaptıkları işlerin neye sebep olduğunu belki bilmemektedir, belki biliyordur fakat manalandıramıyordur. Melaik’in dinamik hareketleri’ni manalandıran ve hangi istikamette, neye sabep olacağını bilen, adem olmuştur.
Araf 31.
Ya beni ademe hüzü zineteküm, ğinde külli mescidiv
Ey’adem’oğulRı giyinin zinetRinizi, tümünde mescidin
ve külü veşrabü ve la tüsrifü
ve yiyin için ve de israf’etmeyin
innehü la yühıbbül müsrifiyn.
çünkü’o sevmez israf’edenleri.
Adem ile ademoğlu arasında belirgin olan iki ayırt özellik bulunuyor. bunlardan biri enzelna, indirilen-verimli kılınan’ın ademoğluna hitaben yapılıyor olurken, secde ise sadece adem için yapılmıştır. Burada dikkat edelim ayette ki ifade, li ademe / adem için, şeklindedir. lil ademe şeklinde değil’dir..[kehf 50 ve bakara 34],lil melaiketi secedü li ademe. Bir diğer ayırt özellik zinet.Çünkü zinet’de ademoğlu ile anılıyor fakat adem ile anılmıyor. zinet; yani sanata dönüşmüş eşya, ademoğlunun marifetidir. sanat ile eşyayı dokuyup çeşitli şekillerde kullanmak insana özgü bir durum.
Topraktan yaratılan insan için, melaik secdesini bulabilmek amaçlı ayetleri inceledim. en yakın bulabildiğim ayet sad 76.gale ene hayrum minhü halagteni min nariv ve halagtehü min dıyn.Dedi ben hayr’lıyım ondan yarattın beni ateşten yarattın onu çamurdan. Burada soru şudur.nasıl olurda kütlesiz yaşam formunda çamur olabilir.çünkü burada kütlesizlik yok. Her şeyin kısa zaman aralığında olmuş bitmişliğine ispatımız yoktur. Birde Sad 75 ayetine bakalım Gale ya iblisü ma meneğeke en tescüdü li ma halagtü bi yedeyyi,, estekberte em künte minel ğeliyn. Dedi; ey iblis ne’alıkoydu’seni secde etmene, yarattığım şey’için iki’elimle,, büyüklerden’mi oldun yoksa yücelerden’mi.
Burada görüyoruz ki Allah, yaratma eylemine fiziki bir tabir getirmiş ve iki elimle demiştir. (halagtü bi yedeyyi - yarattım ile iki’elim) burada düşünebileceğimiz imge, Allah’ın iki eliyle topraktan insan yaratması olamaz. Bize uzak görünsede, Yaratan Allah’ın, ol demesi ile oluvermesine, hikmeti bir açıklama mutlaka vardır.Kütlesiz yaşam formunda iken, ademin yaratılış serüvenin anlatılmasında, bir takım eşya isimlerinin’de anılır olması çelişgi olmamalı diye düşünüyorum.
Kehf 19 ayetinde bi’verigı- ile’GümüşPara’ anlamına gelirken nasıl olurda araf 21 ayetinde, ve dafiga yahsifani ğaleyhima miv veragıl- ve giriştiler örtmeye[gereksinme temin etmeye], üzerlerini yaprak’dan’ şeklinde kullanılması bana çelişki gözükmüyor. Çünkü ‘ve lebisü fi kehfihim selase mietin siniyne vezdadü tisgan-Ve kaldılar kehf’lerin’de üçyüz yıl ve eklediler dokuz. Bu durumda eğer ki, gereksinme temin etmek yarine, veragıl’ı, gümüş’para olarak esas kabul ediyorsak, nasıl olmuşturda 300 yıllık bir veragıl’ın değeri hiç değişmemiştir sorusu’nu düşünmemiz gerekir.İnsan’ın topraktan yaratıldığı muhakka’ki tohum benzetmesine uygun, nesilden nesile akıyoruz. Fakar burada düşünmemiz gerek şudur; Ademe secde var, enzelna-verimli kılınma yok, insana secde yok enzelna-verimli kılınan var olması rastgele kullanılan kelimeler olmadığına göre, bunun bir denklemi olmalıdır.
Bence denklem şudur; adem kütlesiz yaşam form’undan yaratılmıştır ve adem için iblis’in secde etmeyişiyle, adem ortaya çıkarılmıştır. ahrace [ortaya'çıkarmak]Bu durum, maddenin sıfır noktasıdır. Bunun ardınca evren’in oluşma süreçleri işlemiştir ve toprak yaratılmıştır. Ve topraktan insan yaratılmıştır. Adem topraktan yaratılan değildir.Topraktan yaratılan insan’dır. Adem toprağın yaratılması'nın öncesin'de vardı. çünkü Allah, evrenin herşeyini adem'den yarattığı gibi, toprağı'da adem'den yarattı. Çünkü adem, kütlesizlikten ahrace oldu[ortaya'çıktı] ve evrenin yapıtaşı oldu, yani atom dediğimiz, kompleks bir madde oldu. Haliyle insan'da atomdan'dır - ademden'dir.
Allah ilkin yarattığı ademi ve zevcini kütlesiz bir yaşam formunda var ettiğini düşünüyorum. Araf 22 de ki bedet kelimesini açıldı olarak meallendirmek mümkün olduğu gibi görünür hale geldi, görünür oldu şeklinde meallendirmek te mümkündür. Bu günün klasik anlayışında olan, ademi ilk insan görüp öncesine insansı teoriler yerleştirmenin mantığı ispatlanabilir olamıyacağını düşünüyorum.
ilk insan türeyişinin izdivaç karmaşası, kütlesiz varlık formundan ışıma ile kütlesizlikten soyunca [yenziğü] kütleli yaşam formu oluştu. Burada çıkışı anlatan ahrace [çıkarmıştı] acaba bağ bahçe şeklindeki cennettenmi çıkarmıştır yoksa görünmeyen kütlesiz yaşam formunda olan cennetten mi çıkarmıştır ? cennette acıkma olmadığını hatırlayalım.
Acıkma olmayınca bağ bahçenin ne anlamı olabilir? Ben derimki buradaki cennet görünmediği için cennet'dir. Yani cinn gibi göz algısından uzakta olan cennetdir. Eğer harekesini ötre yerine esre yaparsak cinnet okunur. Hareke sistemi, emevi kralı uygulaması olduğunu da hatırlayalım. Ayrıca Bahçe ve Bağ kelimesi Kuran’da mevcutdur.
Nebe 32.ayette,Hedaiga ve Eğnaba/Bahçeler ve Bağlar
Nebe 33. cezaem mirrabbike ğedaen hısaba
karşılık’olarak rabbinden birbağış yeterli
Nebe 10 Ve öngördük geceyi elbise/ve ceğalnel leyle libasa,n.
وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا
Burada açıkca görüyoruz ki libasa demek,
sırf bedeni örten elbise anlamında değil.
yenziğü (soyuntu şeklinde-soyarak)
ahrace (çıkardı)
bedet (açıldı-görünür oldu)
sev’atiküm (noksanlar-gereksinmeler)
Araf 26
Ya beni ademe gad enzelna ğaleyküm libasey yüvari,
Ey cocukRı ademin kessin'indirdik üzerinize elbise örten,
sev’atiküm ve rişev ve libasüt tagva zalike hayr.
noksanlarınızı ve süs ve elbisesi bilinç iştebu faydadır.
Zalike min ayatillahi lağallehüm yezzekkerun.
İştebu den-ayetRiAllh’ın umulurki UmursayıpHatırlarsınız.
Araf 27.
Ya beni ademe la yeftin ennekümüş şeydanü
Ey ccukRı ademin ayırmasın sizi şeytan
kema ahrace ebeveyküm min'el- cenneti
nitekim çıkarmıştı ebeveynizi 0-cennet'den
yenziğü ğenhüma libaasehüma
soyarak onların elbiselerini
li yüriyehüma sev’aatihima.
İçin göstermk onlara noksanlıklarını.(gereksinmelerini)
Araf 20
Fe vesvese lehümüş şeydanü
Böylece vesvese’verdi onlara şeytani
li yübdiye lehüma mavuriye ğenhüma min sev’atihima
için açmak onlara örtülü’olanı onlardan dan-noksanların(gereksinmeler)
ve gale ma nehaküma rabbeküma ğen hazihiş şecerati.
ve dedi yasaklıyor’sizi rabbiniz den-bu şecerat
illa en teküna melekeyni ev teküna minel Halidiyn.
olmayasınız ikimelek veya olmayasınız Sürekli(Devamlı).
Araf 21.
Ve gasemehüma inni leküma le min'en-nasıhıyn.
Ve gasemetti’onlara şüphesiz ikinizin ile o-isteyen'den.
Fe dellahüma bi Ğurur.
Böylece saptırdıOnları ile-Hile.
Fe lemma zagaş şecerate bedet
Böylece tadınca o’ikisi şecerati açıldı(GörünürOldu)
lehüma sev’atiküma
onlara noksanlıkları (gereksinmeleri)
ve dafiga yahsifani ,
ve giriştiler örtmeye (gereksinme temin etmeye)
ğaleyhima miv veragıl.
üzerlerini dan-yaprak.
Ve nadahüma rabbühüma elem
Ve nida’etti rabbi’onlara men’etmedimmi
enheküma ğen tilkümüş şecerati
ben’sizi,, den-ikinizi şecerati
ve egul leküma inneş şeydane,, leküma ğedüvvüm mübiyn.
ve demedimmi ikinize bilinki şeytani,, ikinizin düşmanıdır apaçık.
yenziğü [soyuntu şeklinde-soyarak]
ahrace [çıkarmıştı]
bedet [açıldı-görünür oldu]
sev’atiküm [noksanlar-gereksinmeler]
Araf 26
Ya beni ademe gad enzelna ğaleyküm libasey yüvari,, sev’atiküm ve rişev ve libasüt tagva zalike hayr.
Ey cocukRı ademin kessin'indirdik üzerinize elbise örten,, noksanlarınızı ve süs ve elbisesi bilinç iştebu faydadır.
Zalike min ayatillahi lağallehüm yezzekkerun.
İştebu den-ayetRiAllh’ın umulurki hatırlayıp umursarsınız.
Araf 27.
Ya beni ademe la yeftin ennekümüş şeydanü kema ahrace ebeveyküm minel cenneti yenziğü ğenhüma libaasehüma
Ey ccukRı ademin ayırmasın sizi şeytan nitekim çıkarmıştı ebeveynizi den-cennet soyarak onların elbiselerini
li yüriyehüma sev’aatihima.
İçin göstermk onlara noksanlıklarını.*[gereksinmelerini>
Araf 20
Fe vesvese lehümüş şeydanü,,
Böylece vesvese’verdi onlara şeytani,
li yübdiye lehüma mavuriye ğenhüma min sev’atihima
için açmak onlara örtülü’olanı onlardan dan
ve gale ma nehaküma rabbeküma ğen hazihiş şecerati.
ve dedi yasaklıyor’sizi rabbiniz den,
lehüma sev’atiküma
onlara noksanlıkları [gereksinmeleri>
ve dafiga yahsifani ,
ve giriştiler örtmeye [gereksinme temin etmeye>,
ğaleyhima miv veragıl.
üzerlerini dan<> kütleli yaşam formu oluştu. Burada çıkışı anlatan ahrace [çıkarmıştı> acaba bağ bahçe şeklindeki cennettenmi çıkarmıştır yoksa görünmeyen kütlesiz yaşam formunda olan cennetten mi çıkarmıştır ? cennette acıkma olmadığını hatırlayalım. Acıkma olmayınca bağ bahçenin ne anlamı olabilir? Ben derimki buradaki cennet görünmediği için cennet'dir.
Nebe’ 10 ve ceğalnel leyle libasa,n. [Ve öngördük geceyi elbise] Burada açıkca görüyoruz ki libasa demek, sırf bedeni örten elbise anlamında değil.
Araf 31.
Ya beni ademe hüzü zineteküm, ğinde külli mescidiv ve külü veşrabü ve la tüsrifü innehü la yühıbbül müsrifiyn.
Ey’adem’oğulRı giyinin zinetRinizi, tümünde mescidin ve yiyin için ve de israf’etmeyin çünkü’o sevmez israf’edenleri.
Adem ile ademoğlu arasında belirgin olan iki ayırt özellik bulunuyor. bunlardan biri enzelna, indirilen-verimli kılınan’ın ademoğluna hitaben yapılıyor olurken, secde ise sadece adem için yapılmıştır. Burada dikkat edelim ayette ki ifade, li ademe / adem için, şeklindedir. lil ademe şeklinde değil’dir..[kehf 50 ve bakara 34>,lil melaiketi secedü li ademe. Bir diğer ayırt özellik zinet.Çünkü zinet’de ademoğlu ile anılıyor fakat adem ile anılmıyor. zinet; yani sanata dönüşmüş eşya, ademoğlunun marifetidir. sanat ile eşyayı dokuyup çeşitli şekillerde kullanmak insana özgü bir durum.
Topraktan yaratılan insan için, melaik secdesini bulabilmek amaçlı ayetleri inceledim.en yakın bulabildiğim ayet sad 76.gale ene hayrum minhü halagteni min nariv ve halagtehü min dıyn.Dedi ben hayr’lıyım ondan yarattın beni ateşten yarattın onu çamurdan. Burada soru şudur.nasıl olurda kütlesiz yaşam formunda çamur olabilir.çünkü burada kütlesizlik yok. Her şeyin kısa zaman aralığında olmuş bitmişliğine ispatımız yoktur.
Birde Sad 75 ayetine bakalım Gale ya iblisü ma meneğeke en tescüdü li ma halagtü bi yedeyyi,, estekberte em künte minel ğeliyn. Dedi; ey iblis ne’alıkoydu’seni secde etmene, yarattığım şey’için iki’elimle,, büyüklerden’mi oldun yoksa yücelerden’mi. Burada görüyoruz ki Allah, yaratma eylemine fiziki bir tabir getirmiş ve iki elimle demiştir.
[halagtü bi yedeyyi - yarattım ile iki’elim> burada düşünebileceğimiz imge, Allah’ın iki eliyle topraktan insan yaratması olamaz. Bize uzak görünsede, Yaratan Allah’ın, ol demesi ile oluvermesine, hikmeti bir açıklama mutlaka vardır.Kütlesiz yaşam formunda iken, ademin yaratılış serüvenin anlatılmasında, bir takım eşya isimlerinin’de anılır olması çelişgi olmamalı diye düşünüyorum.
Kehf 19 ayetinde bi’verigı- ile’gümüş’para’ anlamına gelirken nasıl olurda araf 21 ayetinde, ve dafiga yahsifani ğaleyhima miv veragıl- ve giriştiler örtmeye[gereksinme temin etmeye>, üzerlerini yaprak’dan’ şeklinde kullanılması bana çelişki gözükmüyor. Çünkü ‘ve lebisü fi kehfihim selase mietin siniyne vezdadü tisgan-Ve kaldılar kehf’lerin’de üçyüz yıl ve eklediler dokuz. Bu durumda eğer ki, gereksinme temin etmek yarine, veragıl’ı,, gümüş’para olarak esas kabul ediyorsak, nasıl olmuşturda 300 yıllık bir veragıl’ın değeri hiç değişmemiştir sorusu’nu düşünmemiz gerekir.İnsan’ın topraktan yaratıldığı muhakka’ki tohum benzetmesine uygun, nesilden nesile akıyoruz. Fakar burada düşünmemiz gerek şudur; Ademe secde var, enzelna-verimli kılınma yok, insana secde yok enzelna-verimli kılınan var olması rastgele kullanılan kelimeler olmadığına göre, bunun bir denklemi olmalıdır.
Bence denklem şudur; adem kütlesiz yaşam form’undan yaratılmıştır ve adem için iblis’in secde etmeyişiyle, adem ortaya çıkarılmıştır. ahrace [ortaya'çıkarmak>Bu durum, maddenin sıfır noktasıdır. Bunun ardınca evren’in oluşma süreçleri işlemiştir ve toprak yaratılmıştır. Ve topraktan insan yaratılmıştır. Adem topraktan yaratılan değildir.Topraktan yaratılan insan’dır.
Adem toprağın yaratılması'nın öncesin'de vardı. çünkü Allah, evrenin herşeyini adem'den yarattığı gibi, toprağı'da adem'den yarattı. Çünkü adem, kütlesizlikten ahrace oldu[ortaya'çıktı> ve evrenin yapıtaşı oldu, yani atom dediğimiz, kompleks bir madde oldu. Haliyle insan'da atomdan'dır - ademden'dir.
Çıkartma; ihraç ; salgı; bulup çıkarma; eğitim; sahneye koyma إِخْرَاج [ihraç] çıkarma; yayımlama; sürgün.
Adem, kütlesiz yaşam formundan, kütle durumuna ihraç oldu. Peki melaik neyi bilememiş olabilirler’di.
Adem’e sunulun bir eşya olamıyacağına göre, bence burada melaik,, kendilerinde olanı manalandıramadılar. Melaik’in faaliyette bulunduğu işlerin anlamı vardı, halende vardır. Fakat anlam teşkil eden ögeleri, kendilerince manalandıramadılar, anlam kazandıramadılar. Bu manalandırma'yı yapan adem oldu. Çünkü melaik'e eşya veya işaret gösterilmiş olamaz.
Cisim ve sembol madde boyutlu'dur. demek ki melaik, kendi halleri'nin tasarrufunda değiller.
Allah’ın, soru kalıbında verdiği istikamet özel bir durumu veya genel bir konumu içeriyor’da olabilir.
Fakat burada soru'ya muhatap melaik’tir ve melaik kendi yaptıkları işlerin neye sebep olduğunu belki bilmemektedir, belki biliyordur fakat manalandıramıyordur. Melaik’in dinamik hareketleri’ni manalandıran ve hangi istikamette, neye sabep olacağını bilen, adem olmuştur. selam.
11 Ocak 2009 Pazar
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder